ظرف وجود حضرت زهرا (س)، ظرف نور خداست

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه فارس؛ استاد محمدتقی فیاض­‌بخش در حسینیه آل یاسین با اشاره به اینکه ولایت روح تمامی احکام و اعمال و عقاید اسلام است، این حدیث را قرائت فرمودند: «بنی الاسلام علی خمس؛ علی الصلاه و الزکاه و الصوم و الحج و الولایه، و لم ینادَ بشیء کما نودی بالولایه» اسلام بر پنج پایه بنا شده است؛ نماز، زکات ، روزه، حج و ولایت، و هرگز چنانکه به ولایه توصیه شده است به دیگر پایه­‌ها توصیه نشده.

سپس پیرو مباحث جلسه گذشته خاطرنشان کردند: «ولایت در ادب و اخلاق و اعمال ظاهر می‌شود. بنابراین یکی از لوازم ولایت آشنایی با احکام و مخصوصا احکام فقهی-اخلاقی است. معمولا با احکام اخلاقی این‌طور برخورد می‌شود که گویی اخلاق شامل مستحبات است؛ در حالی‌ که مسائل اخلاقی دقیقا مانند مسائل فقهی ، احکام وجوب و حرمت برشان مترتب می‌­شود. نظیر دروغ، غیبت، تهمت و …» سپس به بیان برخی از ظرائف احکام تهمت پرداختند و بر این مطلب تاکید کردند: « مبنای عموم احکام فقهی-اخلاقی، حفظ شخصیت و آبروی مومن است. این یک ملاک کلی است. یکی از زمینه­‌های اصلی حرمت تهمت و غیبت و امثال آن، حفظ شخصیت مومن و مومنین است. حتی در خصوص ربا که احادیث تندی از رسول خدا (ص) درباره آن رسیده است، روایت است که حضرت فرمودند : ان اربی الربا عرض الرجل المسلم.»

سپس به تبیین مقام ولایت فاطمی بازگشتند و این مسیر را از طریق تفسیر آیات سوره کوثر دنبال نمودند. ایشان در تفسیر آیه شریفه «انا اعطیناک الکوثر» چند نکته را حائز اهمیت دانستند؛ «اولا در آیه نمی‌فرماید «أنا» بلکه می‌فرماید «إنّا» یعنی ما. هرجا خداوند به جای من از ما استفاده نموده دلالت بر آن است که منِ خدا آن فعل را با جمیع اسماء و صفاتم و با تمام جلال و جبروت و شان اعلی انجام داده‌­ام. گویی جلالت و شأن آن کوثر را روشن می‌کند که خداوند آن را به تمام جلال و جبروت و تمام اسماء خودش منسوب می‌فرماید. ثانیاً از ماده «عطا» استفاده شده است و نه مثلا آتی. در حالی آتی هم معنای «دادن» با خود دارد. اما در عطا ظرافتی هست و آن اینکه عطا به معنای دادن چیزی با عظمت است که گویی با منت و تفخیم همراه است. این تعبیر هم شأن و مقام بالای کوثر را نشان می‌دهد.ذثالثاً نمی‌فرماید «اعطیناکم» ، بلکه مخاطب شخص رسول خدا (ص) است. در حالی که تمام مفسرین شیعه و عموم مفسرین منصف اهل سنت معتقدند که این کوثر حضرت زهرا (س) است. خب حضرت صدیقه مگر به تمام امت عطا نشد؟ پس چرا در آیه ضمیر به خود رسول خدا برمی‌گردد؟ در این نقطه مفسرین زانو می‌زنند آنقدر که این معنا ظریف است. «ک» در این عبارت «اعطنیاک» گویی می­‌خواهد بفرماید که ما ولایت فاطمی را به هیچ یک از انبیاء پیش از تو نداده‌­ایم و به کسی پس از تو هم نخواهیم داد. این مقام را صرفا به تو عطا کردیم.»

استاد فیاض‌بخش در تفسیر واژه کوثر نیز فرمودند: «کوثر از ماده کثر بر وزن فوعل است. فوعل وزنی است که افاده مبالغه بسیار شدید می­‌کند. یعنی چیزی است که تمامی کثرات و تمامی برکات و زیادت­‌ها را در برمی­‌گیرد. مخصوصا آوردن ال جنس در آیه دلالت بر این دارد که این کوثر -که همان مقام ولایت فاطمی (س) است- تمامی فضائل و خیرات و برکات را شامل می­‌شود.»

 سپس ایشان با اشاره به آیه اول سوره قدر به توضیح این مقام پرداختند: «در باره آیه ( انا انزلناه فی لیله القدر) حضرت امام در کتاب مصباح الهدایه می‌فرماید، اولین بار که استاد اعظم حضرت آیت‌­الله شاه‌آبادی رضوان‌الله تعالی­‌ علیه را دیدم درباره تفسیر این آیه از ایشان پرسیدم و گفتم این ضمیر «ه» که پس از انزلناه آمده، مرجعش چیست و اشاره به چه چیزی دارد؟ کسی که عربی بداند می‌فهمد که این مرجع ضمیر جایی ذکر نشده، آیه اول سوره است و این ضمیر ظاهراً مرجع ندارد. عموماً مفسرین مرجع آن را خود قرآن گرفته‌اند و ترجمه کرده‌اند که ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. اما آیت‌الله شاه‌آبادی این‌طور نفرموند، بلکه چنین فرمودند: مراد صدیقه طاهره است، گویی خداوند می‌فرماید من ایشان را از اعلی مراتب عالم امکان صادر فرمودم و ظرف وجود ایشان شد ظرف نور من. در روایت هم داریم که امام صادق علیه السلام فرمود: الیله فاطمه و القدر الله.»

همچنین تاکید کردند؛ «بنابراین ما باید بدانیم که آتش گرفتن در خانه حضرت زهرای اطهر، همچون آتش گرفتن قرآن است و جسارت به ایشان عیناً جسارت به قرآن است.»

در ادامه تفسیر سوره کوثر فرمودند: «امام فخر رازی و آلوسی که سنی‌های متعصب بودند و شیعیان را رافضی می‌دانستند؛ خود اذعان کرده­‌اند که این کوثر مقام بسیار بالایی است که در ادامه خداوند دستور داده‌اند که به شکرانه این عطائی که به تو داشتیم نماز بخوان، بالاترین قربانی را به جا بیاور. البته معنای وانحر را فقط قربانی نگفته­‌اند، برخی نماز گفته‌­اند؛ آن هم نمازی که در آن تمامی تعلق دور انداخته می‌شود. به هر حال این هم دلیل بر جلالت قدر کوثر است که منشاء تمامی خیرات و برکات است. لذا باید بدانیم که در این شب­‌ها وقتی به حضرت صدیقه طاهره (س) متوسل می‌شویم به منشاء تمامی خیرات متوسل شده ایم.­»

همچنین در پایان با اشاره به مقام ولایت فاطمی فرمودند: «حضرت زهرا (س) در تمام عقاید و اخلاق و رفتار ما فصل‌الخطاب‌اند. بنابراین همانطور که موظفیم با نهج­‌البلاغه مولی علیه‌­السلام مانوس باشیم، همانقدر – مخصوصا بانوان – موظفیم که با کلمات و خطبات حضرت زهرا (س) مانوس باشیم و در آن‌ها تعمق کنیم.»

انتهای پیام/

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *