برای تحقق «همه برادریم» باید نقاط مشترک مذاهب اسلامی برجسته شود/ راز مقاومت یمنی‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهبازیان، پژوهشگر، عضو پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) و کارشناس ارشد مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس با بیان اینکه در عصر حاضر روابط بین  انسان‌ها، ادیان و مذاهب دارای قواعد خاصی است، گفت: باید توجه داشته باشیم که در زمان فعلی که همه مذاهب و ادیان با یکدیگر زندگی می‌کنند، نمی‌توان بر اساس ایده‌آل‌ها زندگی کرد؛ به طور مثال آیده‌ال پیامبر اسلام (ص) این است که هیچ مشرک، کافر و منافقی روی زمین نباشد یا هیچ دینی غیر از اسلام وجود نداشته باشد.

وی افزود: اما با مراجعه به آیات و روایات و دستور الهی درمی‌یابیم که یک مسلمان باید با ادیان و مذاهب دیگر و حتی غیرمسلمان تا جایی که می‌تواند روابط اجتماعی عرفی‌اش را تنظیم کند، یعنی بر اساس قواعد مورد قبول عقلای عالم عمل کند.

حجت‌الاسلام شهبازیان با استناد به آیه قرآن «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» بیان داشت: پیامبر اعظم (ص) با کفار و دشمنانی رویارویی داشت که آن کافران، کفار حربی بودند، یعنی علیه پیامبر (ص) شمشیر می‌کشیدند یا در کشور اسلامی شروع به تضعیف جامعه اسلامی می‌کردند.

وی با اشاره به استفاده از روش تقیه در سیره اهل بیت (ع) ادامه داد: اهل بیت (ع) برای اینکه در جامعه حضور فعال داشته باشند، مقوله‌ای را پیش‌روی شیعیان قرار دادند و آن هم موضوع «تقیه» بود و فرمودند:‌ «لاَ دِینَ لِمَن لاَ تَقِیَّه لَهُ»؛ بنابراین تقیه جزو لوازم زندگی یک شیعه اثنی عشری در شرایط دشوار و تحت حاکمیت مخالفان و معارضان مکتب و مذهب متعالی تشیع است.

این کارشناس ارشد مهدویت با بیان اینکه زیدیه در زمان معصومین (ع) از شیوه تقیه استفاده نکردند، اظهار داشت: یک دوره‌‌ای زیدیه و افراد دیگری تقیه را شکستند، رودرروی خلفای اموی و عباسی ایستادند و به اصطلاح امروزی بی‌گدار به آب زدند. آن‌ها با تشکیل لشکر دست به شورش زدند. آن هم زمانی که هنوز در جامعه آمادگی کامل وجود نداشت. این موارد منجر شد که زیدیه تضعیف شود.

وی ادامه داد: بنابراین امروز می‌بینیم با تاکتیکی که اهل بیت (ع) به کار بردند، شیعه دوازده امامی، شیعه غالب بر دنیا است؛ هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت. به گونه‌ای که امروز زیدیه‌های یمنی با الگوگیری از شیعیان اثنی عشری و انقلاب اسلامی ایران اینچنین در برابر تهاجمات ایستاده‌‌اند.

حجت‌الاسلام شهبازیان تصریح کرد: امروز که به ناچار در یک محیط جغرافیایی زندگی می‌کنیم که انسان‌های مختلف و مذاهب گوناگون وجود دارد، نباید بی‌گدار به آب بزنیم تا باعث از بین رفتن تشیع و شیعیان شویم. بلکه باید مطابق با سیره اهل بیت (ع) عمل کنیم و با جذب حداکثری در گسترش فرهنگ نبوی ـ علوی کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه استفاده از شیوه‌های منسوخ مانند تهمت، دشنام، تمسخر و آزار رساندن از سوی برخی مسلمانان آثار سوء در تقریب و وحدت جامعه مسلمین دارد، افزود: هنگامی که مرد شامی با دشنام، امام حسن مجتبی (ع) را مورد آماج حملات خودش قرار داد، امام با استفاده از قاعده جذب حداکثری، اثر سوء‌رفتار آن مرد شامی را خنثی کرد. نه اینکه امام از خطوط قرمزش عقب‌نشینی کند، بلکه با استفاده از دلیل و منطق همراه با رأفت اسلامی آن فرد را جذب کرد.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی (ص) با اشاره به غالب بودن اهل سنت در زمان ائمه معصومین (ع) خاطرنشان کرد: امام در آن زمان می‌فرمود که اهل سنت برادر شما هستند. به تشییع جنازه‌شان بروید و از مریض‌های آن‌ها عیادت کنید. همچنین بیان داشتند که اگر اخلاق خوب و منطق قوی داشته باشید، آن‌ها می‌پذیرند.

وی با تأکید بر اینکه شیعه دوازده امامی علاوه بر رعایت چارچوب‌ها و به‌روزرسانی روش‌ها، آن‌ها را با پشتوانه منطقی مطرح کند، ادامه داد: برای رسیدن به اینکه همه برادر هستیم، باید نقاط مشترک را برجسته کنیم و با اشتراک‌یابی از متون و بیان سلیس در تحقق این امر کوشا باشیم. اینکه هر کسی شهادتین را بگوید از نظر ما مسلمان است و ناموس و مال او محترم است.

حجت‌الاسلام شهبازیان ابراز داشت: حتی اگر تشیع با اهل سنت در برخی مسائل اختلافاتی داشته باشد، اما اهل سنت  برادران ما هستند و جمهوری اسلامی ایران با وجود حکومت شیعه اثنی عشری به عنوان نماد وحدت مذاهب از اهل تسنن حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *