«مجلس قربانی سنمار» بر صحنه سالن انتظامی/ضرورت انتقال جان مایه متون نمایشی برای مخاطبان

شیما جوادپور، کارگردان نمایش«مجلس قربانی سنمار» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس درباره ایده ابتدایی نمایش و بر صحنه بردن این اثر گفت: انتخاب متن نمایشی، یکی از مهم‌ترین مراحل کارگردانی و بسیار مهم است که کارگردان متنی را انتخاب کند که با دغدغه‌های شخصی او همسویی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: به تعبیر «کوروساوا» کارگردان و فیلمنامه‌نویس ژاپنی، سطح هر فیلمی نشانگر سطح فکری، احساسی و هنری خود کارگردان است. غیر ممکن است که کارگردان فیلمی پایین‌تر از سطح خود بسازد. اگر ما چنین تعبیری را در مورد نمایش هم داشته باشیم از این رو می‌بایست همیشه در انتخاب متن نمایشی وسواس زیادی به خرج ‌دهیم.

وی همچنین توضیح داد: قابلیت‌های نمایشی آثار بیضایی با تکیه بر کهن الگوها و زبان منحصر به فرد و تطابق نمایشنامه با روح زمانه و جهان شمولی آثار بالا است.

این کارگردان درباره ملاک انتخاب بازیگران خود برای حضور در اثر «مجلس قربانی سنمار» بیان کرد: به علت تاکید بسیار ما بر بازی‌های بدنی در شیوه اجرا، از حضور بازیگرانی استفاده کردیم که از قابلیت بدنی بالایی برخوردار باشند تا بتوانند در ایفای نقش خود موثر عمل کنند و همچنین به لحاظ اینکه جایگاه زبان نمایشی در متون نمایشی بیضائی از اهمیت بالایی برخوردار است، توانایی بازیگران در این بخش هم برای گزینش و انتخاب آن‌ها مد نظر بوده است.

جوادپور همچنین درباره تولید اثر بعدی خود اظهار کرد: پیش‌تر نمایش «هشتمین سفر سندباد» را تولید کردیم درصورتی که شرایط فراهم شود کار بعدی گروه نمایش گلینا باز تولید این نمایش خواهد بود.

کارگردان نمایش«مجلس قربانی سنمار» درباره بازخوردها و استقبال از نمایش تصریح کرد: استقبال از نمایش «مجلس قربانی سنمار» در تماشاخانه استاد انتظامی داشتیم و من خرسندم که از بین تماشاچیان، دوستانی چند باره به دیدن نمایش آمدند و ابراز داشتند که به واسطه دیدن این نمایش راغب شدند نمایش نامه را مطالعه کنند.

جوادپور در پایان درباره امروزی کردن این اثر برای همزادپنداری مخاطب جامعه امروز البته با رعایت امانت‌داری گفت: اساساً مخاطب عموم امروزی به واسطه زندگی پیچیده اجتماعی، مناسبات و روزمرگی‌ها در جامعه آستانه تحمل بالایی برای به تماشا نشستن آثار نمایشی با مدت زمان طولانی و دور از ادبیات گفتاری و معادلات روزمره‌اش ندارد. بسیار مهم است که با رعایت امانت‌داری متن نمایشی را به شیوه‌ای کارگردانی کرد که ضمن انتقال جان مایه اثر لذت دریافت مفهوم نمایش نیز برای مخاطب امکان‌پذیر باشد.

انتهای پیام/
 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *